Overgange - opstart og videre til skolen

Fra dagpleje

Teksten er under udarbejdelse

Overgangen fra børnehaven til skolen

I Vester Hassing har børnehaverne et tæt samarbejde med skolen. Vi har sammen udviklet en plan for, hvordan vi kan lave den bedst mulige overgang fra børnehaven til skolen.
Først og fremmest arbejder børnehaverne og skolen med materiale, hvor de samme figurer optræder, så det giver genkendelighed (”Legeøen” i børnehaverne og ”Hop Ombord” på skolen).
Forældrene er med til nogle arrangementer op til skolestart, da de også har en stor rolle i den gode overgang.

Der er mange arrangementer op til skolestart. Blandt andet:

• Informationsmøde på skolen
  • Aktiviteter for førskolebørn på tværs af børnehaverne i byen.
  • Børnehaveklasselederne kommer på besøg i børnehaven.
  • Åbent hus i børnehaveklassen og i ”Smutten” (skolefritidsordningen).
  • Overleveringsmøder, hvor forældre og personale fra børnehaven fortæller om barnet, så personalet i skolen kan tagebedst muligt imod barnet ved skolestart.
  • Børnene kommer 2 gange på besøg i børnehaveklassen
  • Børnene kommer 2 gange på besøg i ”Smutten”
  • Velkomstmøde i skolen for kommende børnehaveklassebørn og deres forældre.

I børnehavetiden laver vi barnets mappe. Denne mappe har børnene med i skole de første måneder. Det giver tryghed og mulighed for at kigge tilbage på børnehavelivet, og det kan være et samtaleemne for børnene og de nye voksne, som de skal lære at kende.