Barneperspektiv, trivsel og udeliv

Årsplanen er vores rettesnor

Vi har udarbejdet en årsplan for Naturbørnehaven, hvor vi har nedfældet alle vores bedste aktiviteter og lege, hvor det er delt op i årets måneder. Årsplanen bruger vi til at planlægge året gang og aktiviteter, men med mulighed for at gribe børnene spor og arbejde ud fra børnenes ideer og antagelser i stedet for.

Relationsdannelse for at sikre børnenes trivsel

Alle medarbejdere har allerede gennemgået eller vil snart gennemgå et uddannelsesmodul i ICDP, hvor der er fokus på at barnets trivsel og udvikling er afhængig af gode samspil og relationer med både børn og de nære voksne.

Mobbefri børnehave

Vi bruger materialet Fri for mobberi, et materiale/metoder der er målrettet mod at styrke børnenes sociale adfærd. Gennem samtale ud fra eksempler fra Fri for mobberi, styrker vi børnenes empati. Når der opstår konflikter mellem børnene, søger vi meget bevidst at hjælpe dem med selv at løse dem, i stedet for at vi voksne afgør sagen.

Udebørn er sunde børn

Vi arbejder med Grønne Spirer fordi det fokuserer på udeliv, natur og miljø og en grøn og sund hverdagskultur. Og fordi at undersøgelser viser, at aktiviteter i naturen har positiv betydning for børns fysiske og mentale sundhed, for indlæringsevne og for børns motorik. Vi kan slet ikke lade være.

Barnets bog er barnets fortælling

Når dit barn starter i Naturbørnehaven, laver vi barnets mappe. I er meget velkommen til at tage mappen med hjem og indsætte billeder eller andet som betyder noget for dit barn. Vi vil løbende indsætte tegninger, billeder med mere fra tiden Naturbørnehaven, således at barnet har sin historie med, når han/hun skal videre i skole.